Onderzoek Networking4all: Online consumenten kijken kritisch naar beveiliging webwinkels

  • Bedrijfsnieuws van
  • Networking4all
  • geplaatst op
  • 10 januari 2017 11:11 uur

Uit een exploratief onderzoek verricht door internetbeveiligingsbedrijf Networking4all blijkt dat online consumenten de betrouwbaarheid van webwinkels voornamelijk controleren op basis van de adresbalk.

Aanleiding tot het onderzoek was het rapport Norton Cyber Security Insights 2016 uitgevoerd door Symantec. Daaruit bleek dat in 2016 wereldwijd 689.4 miljoen mensen slachtoffer zijn geworden van cybercrime. Daarbij is er 118.5 biljoen euro aan schade veroorzaakt. In Nederland zijn er 2.4 miljoen mensen gedupeerd voor 888.8 miljoen euro.

Networking4all vroeg online consumenten of zij de webwinkel beoordelen en op welke manier. Maar liefst 73 procent van de respondenten vindt de betrouwbaarheid van een webwinkel belangrijk en controleert deze dan ook. Dit begint met het oordelen of de webwinkel over een HTTP of een HTTPS verbinding beschikt. Zo ziet de consument dat zijn klant- en betalingsgegevens veilig worden verwerkt en opgeslagen. 64 procent van de onderzoeksgroep voert deze actie uit. Bijna driekwart van de respondenten controleert de domeinnaam en extensie.

Bijna de helft van alle respondenten beoordeelt de webshop bij het aangaan van een transactie. Dat maakt de adresbalk een belangrijk middel om de conversie te waarborgen. Want grotendeel (83%) verbreekt het bezoek en de transactie zonder terug te keren als blijkt dat de webwinkel niet aan hun criteria voldoen. Andere criteria waar op wordt gecontroleerd professionele vormgeving (71%), registratie in en een register (21%) en keurmerken (48%).

Gevoelig

De kritische houding van online consumenten is terecht. Want de onderzoekers van Networking4all vroegen tevens naar de verschillende gegevens die de respondenten in de afgelopen 5 jaar hebben overhandigd aan een webwinkel. Naast de gebruikelijke gegevens overhandigen consumenten ook wel eens gevoelige informatie zoals het BSN nummer, documentnummer identificatiedocument, bankrekeningnummer of de pincode. Tevens verlenen consumenten met enige regelmaat toegang tot de social media accounts, waarmee nog meer informatie wordt vergeven.

De overige resultaten van het onderzoek zullen op 18 januari tijdens een lezing van Networking4all op de Webwinkel Vakdagen worden gepresenteerd. Deze lezing vindt plaats van 12:00 tot 12:30 in lezingzaal 6.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.