Tarieven externe IT-professionals in de lift

  • Bedrijfsnieuws van
  • FastFlex
  • geplaatst op
  • 12 april 2016 10:24 uur

Het gemiddelde tarief van de externe IT-professional is het afgelopen jaar flink gestegen. Waar eerder de tarieven voor zelfstandige IT’ers daalden met 1 procent, heeft dit plaatsgemaakt voor een stijging van 4,5 procent. Inhurende organisaties maken daarnaast steeds minder vaak verschil in tarief tussen gedetacheerden en zelfstandige professionals. Meer dan de helft (56%) geeft aan hierin geen onderscheid te maken. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau METRI en sourcingpartner FastFlex onder 25 organisaties uit de top 100 meest inhurende bedrijven in Nederland.

De bewustwording bij inhurende organisaties rondom de tariefhoogte neemt sterk toe. Bijna de helft (48%) van de inhurende organisaties is momenteel van mening dat hun tarieven marktconform zijn, terwijl zij eerder het gevoel hadden dat ze te veel betaalden.

Opdrachtduur korter
Daarnaast is de duur van opdrachten voor zelfstandige IT-professionals de laatste jaren sterk teruggedrongen. Projecten moeten korter en sneller en methodes zoals Lean en Scrum zijn de norm geworden. Het percentage ondervraagden dat aangeeft dat de gemiddelde opdracht zes tot twaalf maanden duurt is licht gestegen van 43 procent naar 46 procent. De meerderheid van de organisaties (54%) verwacht niet dat de gemiddelde opdrachtduur nog verder toe- of afneemt.

Niels Huismans, Business Developer bij FastFlex: “Het gaat goed met de zelfstandige IT’er. Niet alleen met zijn tarief, maar ook met de positie binnen organisaties, aangezien deze steeds bewuster omgaan met de inzet van externe professionals. Hulpmiddelen zoals ratecards en kortingen worden echter nog relatief weinig ingezet. Veel bedrijven zijn bang voor de hoge kosten die zij verwachten bij de inzet van een sourcingpartner. Daarnaast zorgen procesbelemmeringen er nog voor dat organisaties niet optimaal zijn ingericht als het gaat om de inzet van zzp’ers. Het juist faciliteren van het eigen netwerk is bijvoorbeeld nog een grote uitdaging voor veel organisaties. Externe IT’ers die via het eigen netwerk een organisatie binnenkomen hebben niet alleen een kortere time-to-hire, maar krijgen vaak ook betere beoordelingen. De eerste stappen zijn gemaakt, maar er is nog genoeg winst te halen.”

Advertentie: De inhoud van dit blok bevat een mededeling van onze partner

Vacatures van Tilaa


ISPam.nl Job board

Nog geen reacties

Deel uw reactie met andere ISPam.nl lezers

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

GDPR: de finale klap voor kleine hosters?
Mario: "Data komt op straat te liggen na een DDOS-je" :P

16 hosting en datacenter tweets: Nieuwe routers, sportief 2017, upcoming events, taart en 20 jarig bestaan
Sambal: @ispam Just curious hoe "monitoren" jullie nieuws? Komt dat vanuit ispgids oid?

Hosters en prijzen exclusief btw: anno 2017 moet dat afgelopen zijn
Ronald: Goed dat de nadruk ligt op hosters die óók (of vooral) aan particulieren leveren. Dat maakt gelij...

Nog geen patch voor extreem kritisch lek in PHPmailer
Marin: Volgens mij stuurt patchman niet zomaar mails naar je klanten.. Ligt echt aan je eigen beleid.