Tarieven externe IT-professionals in de lift

  • Bedrijfsnieuws van
  • FastFlex
  • geplaatst op
  • 12 april 2016 10:24 uur

Het gemiddelde tarief van de externe IT-professional is het afgelopen jaar flink gestegen. Waar eerder de tarieven voor zelfstandige IT’ers daalden met 1 procent, heeft dit plaatsgemaakt voor een stijging van 4,5 procent. Inhurende organisaties maken daarnaast steeds minder vaak verschil in tarief tussen gedetacheerden en zelfstandige professionals. Meer dan de helft (56%) geeft aan hierin geen onderscheid te maken. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau METRI en sourcingpartner FastFlex onder 25 organisaties uit de top 100 meest inhurende bedrijven in Nederland.

De bewustwording bij inhurende organisaties rondom de tariefhoogte neemt sterk toe. Bijna de helft (48%) van de inhurende organisaties is momenteel van mening dat hun tarieven marktconform zijn, terwijl zij eerder het gevoel hadden dat ze te veel betaalden.

Opdrachtduur korter
Daarnaast is de duur van opdrachten voor zelfstandige IT-professionals de laatste jaren sterk teruggedrongen. Projecten moeten korter en sneller en methodes zoals Lean en Scrum zijn de norm geworden. Het percentage ondervraagden dat aangeeft dat de gemiddelde opdracht zes tot twaalf maanden duurt is licht gestegen van 43 procent naar 46 procent. De meerderheid van de organisaties (54%) verwacht niet dat de gemiddelde opdrachtduur nog verder toe- of afneemt.

Niels Huismans, Business Developer bij FastFlex: “Het gaat goed met de zelfstandige IT’er. Niet alleen met zijn tarief, maar ook met de positie binnen organisaties, aangezien deze steeds bewuster omgaan met de inzet van externe professionals. Hulpmiddelen zoals ratecards en kortingen worden echter nog relatief weinig ingezet. Veel bedrijven zijn bang voor de hoge kosten die zij verwachten bij de inzet van een sourcingpartner. Daarnaast zorgen procesbelemmeringen er nog voor dat organisaties niet optimaal zijn ingericht als het gaat om de inzet van zzp’ers. Het juist faciliteren van het eigen netwerk is bijvoorbeeld nog een grote uitdaging voor veel organisaties. Externe IT’ers die via het eigen netwerk een organisatie binnenkomen hebben niet alleen een kortere time-to-hire, maar krijgen vaak ook betere beoordelingen. De eerste stappen zijn gemaakt, maar er is nog genoeg winst te halen.”

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.