Zeven criteria voor het selecteren van een Managed (Cloud) Services Provider (MSP)

  • Bedrijfsnieuws van
  • Proact
  • geplaatst op
  • 6 januari 2014 13:06 uur

Nu de voordelen van cloud-technologie steeds beter zichtbaar zijn, zoeken bedrijven naar een manier om veilig over te stappen naar de cloud zonder verstoringen binnen de legacy-omgeving. Een Managed (Cloud) Services Provider (MSP) kan organisaties hierbij helpen. Waar moet een bedrijf op letten als het op zoek gaat naar een MSP? Proact geeft zeven praktische tips.

1. Outsourcer of outtasker?
Traditionele outsourcing richt zich op het overnemen van mensen, middelen en processen voor een langere periode. Daarbij beschrijven de twee partijen nauwkeurig welke diensten de outsourcer levert aan de klant. Prijs is een belangrijke drijfveer. Dit model raakt verouderd. Door de sterke sturing op prijs en langjarige afspraken is er weinig ruimte voor innovatie. Het alternatief is outtasking – ook wel selective outsourcing genoemd. Bij outtasking staat kwaliteit boven prijs. Niet mensen en middelen, maar een specifieke bedrijfstaak wordt uitbesteed.

2. Wat is het profiel van de dienstverlener?
Wie een taak of taken wil uitbesteden, zoekt zekerheid en continuïteit. Daarom heeft een dienstverlener allereerst een behoorlijke schaalgrootte nodig. Alleen dan is hij in staat om de Investeringen op te brengen, die nodig zijn om te beschikken over de nieuwste technologie. Daarnaast is een hoog niveau van technologische kennis noodzakelijk. Voor een efficiënte inzet van complexe infrastructuren is expertise nodig, die zich in de praktijk bewijst door het aantal certificeringen en gecertificeerde medewerkers.

3. Hoe ziet het portfolio van de serviceprovider eruit?
Hoe meer flexibiliteit het portfolio van de serviceprovider biedt, hoe beter. Een hybride model is daarbij vanuit het oogpunt van de klant het meest effectief. Hierbij heeft de klant de meest brede keus uit de locatie van (delen van) de infrastructuur, het eigenaarschap en het beheer. Door mix & match zijn allerlei varianten mogelijk: van eigen apparatuur bij de serviceprovider tot alles uitbesteed behalve het beheer, of alle IT-infrastructuur in eigen huis behalve de storage.

4. Welke ervaring heeft de serviceprovider met transities?
Bij veel organisaties bestaat koudwatervrees voor het inschakelen van een MSP, omdat in de meeste gevallen een ingrijpende transitie op het gebied van infrastructuur nodig is. De angst dat het tijdens zo’n transitie met de IT-dienstverlening flink misgaat, is groot. Dat is overigens begrijpelijk nu organisaties meer dan ooit afhankelijk zijn van een goed werkende IT-infrastructuur. Daarom heeft een MSP ruime ervaring in transities die vlekkeloos moeten verlopen.

5. Hoe vult de serviceprovider zijn dagelijkse bedrijfsvoering in?
Voor de meeste serviceproviders is ITIL een open boek. Dat geldt niet voor zaken als Continuous Service Improvement en rapportering. Een eigentijdse serviceprovider werkt voortdurend aan vernieuwing en verbetering van de dienstverlening en rapporteert op zo’n manier, dat klanten op elk moment inzicht hebben in de dienstverleningsniveaus. Dat betekent onder meer volledige transparantie van alle processen.

6. Aan welke beveiligingsstandaarden voldoet de serviceprovider?
Security lijkt op het eerste gezicht geen issue. Veel organisaties gaan er min of meer vanuit dat ze hierover weinig vragen hoeven te stellen. Toch is het verstandig om goed na te gaan welke fysieke en digitale beveiligingsmaatregelen een serviceprovider heeft getroffen om de data van klanten optimaal te beschermen. Voldoet de leverancier aan ISO27001? Hoe is de fysieke beveiliging ingericht? Hoe staat het met de beveiliging van het netwerk? Zijn medewerkers gescreend? Hoe richt de leverancier de beveiliging van zijn multitenancy-platform precies in? Garandeert de leverancier de plaats waar de data wordt opgeslagen?

7. Helpt de leverancier een klant met het opstellen van de businesscase?
Dat het inschakelen van een gespecialiseerde MSP in nagenoeg alle gevallen een positieve businesscase laat zien, is wel duidelijk. Maar hoe positief is die businesscase precies? En hoe ziet dat er bijvoorbeeld na een jaar en na twee jaar uit? Vragen die bij klanten leven en die de leverancier moet beantwoorden. Een moderne dienstverlener beschikt over de tools, de expertise en de mensen om op alle vragen van klanten een helder antwoord te geven.

“De technologische ontwikkelingen zijn voor veel bedrijven nauwelijks nog bij te houden”, zegt Ties Beekhuis, CTO van Proact. “Er is steeds meer gespecialiseerde kennis en expertise nodig om in te spelen op alle ontwikkelingen. De voordelen van de cloud zijn inmiddels wel bekend: een schaalbaar OpEx-platform met voorspelbare en overzichtelijke kosten. Met de juiste keus voor een serviceprovider op dat gebied is dan ook veel voordeel te behalen.”

 

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.