De drievoudige herontdekking van syndicatie in de cloud

  • Door
  • Jacek Murawski (Odin)
  • geplaatst op
  • 7 oktober 2015 12:00 uur

Net zoals radio en televisie, maakt ook de cloud gebruik van syndicatie. Het basisprincipe van cloud is in feite niet veel anders; zoals een dienstverlener de klanttevredenheid laat controleren door een extern gehost datacenter, gebruikt ook de cloud verschillende kanalen van verschillende netwerken. Hoewel sommige voorzieningen worden gedeeld met andere syndicatiemodellen, is de cloud in complexiteit en veelzijdigheid de voorzieningen voor radio en televisie echter ver ontstegen.

Privacy en macht

Het is de wijze van benadering waardoor technologieën als deze vaak tot verwarring leiden. Terwijl een server vrij gemakkelijk ergens in het bedrijf kan worden ondergebracht, wil niemand een zendmast in zijn woonkamer. Om die reden is syndicatie rechtstreeks in handen gevallen van zenderaanbieders die hun diensten onder eigen voorwaarden aanbieden en reguleren.

De cloud daarentegen heeft syndicatie via een hele andere weg bereikt. Informatie die veel gevoeliger is dan een openbare televisie-uitzending, moet worden bewaard op servers en vervolgens veilig ergens in het bedrijf worden opgeslagen. Nu de verwerkingscapaciteit aanzienlijk is verbeterd en de beveiliging wereldwijd erkend, is cloudsyndicatie levensvatbaarder dan ooit.

Schaalbare economieën

De grootste overeenkomst tussen televisie en voor de cloud toegepaste syndicatiemodellen, is de wijze waarop afnemers voor de dienst betalen, doorgaans met een maandelijks, op het gebruik gebaseerd, bedrag. Daarnaast is de klantbeleving nagenoeg identiek aan die van willekeurige gebruikers van soortgelijke datacenters. Ongeveer zoals tv-stations dezelfde programma´s aanbieden aan iedereen die daar via hun netwerk toegang tot heeft.

De onmiskenbare voordelen van schaalbaarheid dankzij de door de aanbieder geboden rackspace, zijn een gigantische bonus voor kleinere bedrijven die daardoor beschikken over een processorkracht die voorheen alleen was voorbehouden aan grote bedrijven.

Omdat zij alleen betalen voor wat ze afnemen in plaats van een eenmalig bedrag ineens, weten bedrijven bovendien waar ze aan toe zijn zonder dat hun financiële stabiliteit in gevaar komt.

In bedrijven waar dienstverlening een belangrijk onderdeel is van de corebusiness, kan syndicatie van die dienstverlening ten koste gaan van de winstgevendheid. Is dienstverlening daarentegen geen essentieel bedrijfsonderdeel, dan kan syndicatie de beste optie zijn.

Uitbreiding van dienstverlening

Op korte termijn is de winstmarge beperkt, maar op de lange termijn kan syndicatie leiden tot extra verkoopvoordelen bovenop een basisactiviteit en zelfs extra winst genereren bij een hoofdactiviteit. Als een softwareleverancier met iets geniaals komt, moet de aanbieder alles aangrijpen om afnemers een optimale service te kunnen bieden.

Omdat er zoveel partijen bij cloudsyndicatie betrokken zijn, is een convergentie van het simpele televisiemodel noodzakelijk. Zo is inmiddels gebleken dat televisie een beperkt medium is met slechts één functie. In de cloud lijken de mogelijkheden voor nieuwe softwaretoepassingen vooralsnog onbeperkt.

Geschreven door Jacek Murawski (Odin)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Jacek Murawski van Odin.

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via redactie@ispam.nl of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.