‘Het externe datacenter wordt de levensader voor de gehele ICT-omgeving’


De dekking van snel internet, het aantal datacenters of het aantal wifi-netwerken. De kwaliteit van de digitale infrastructuur in Nederland verschilt per regio, waarbij Noord-Holland nog steeds het beste scoort als regio. Dat bleek recentelijk uit onderzoek van het ING Economisch Bureau. Toch nemen die verschillen snel af, meent Patrick Eshuys. Als General Manager Datacenters bij KPN ziet hij in Nederland een duidelijke verschuiving in bedrijvigheid. Eshuys: “Bedrijven vestigen zich ook steeds meer in andere delen van het land, waardoor ook de digitale infrastructuur ingrijpend verandert. De nieuwe locatie vraagt om een digitale infrastructuur en moderne bedrijven werken vaker vanuit de cloud, waardoor die behoefte aan een goede digitale infrastructuur alleen maar meer toeneemt, dit werkt als een soort vliegwiel.”

Het mag geen verrassing zijn dat het digitale tijdperk zorgde voor een behoefte aan netwerkverbindingen, rekenkracht en opslagmogelijkheden voor data. In veel regio’s was er een gebrek aan een goede digitale infrastructuur en bestond er geen extern datacenter in de buurt, waardoor bedrijven een eigen ICT-organisatie en eigen serverpark moesten beheren voor het opslaan van hun eigen data. Tegenwoordig is dat voor veel bedrijven niet meer ideaal. “Je ziet nu echt dat bedrijven dat niet meer willen vanwege een aantal redenen. Ze werken bijvoorbeeld vanuit de cloud of willen lagere investeringen, zijn op zoek naar meer flexibiliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Die combinatie maakt dat ze veel sneller kijken naar het outsourcen van deze functionaliteiten in externe datacenter”, aldus Eshuys.

Kosten, flexibiliteit, veiligheid en efficiëntie

Niet alleen nieuwe dienstverleners die vanuit de cloud werken zijn op zoek naar mogelijkheden via externe datacenters, dat geldt ook steeds meer voor traditionele bedrijven die voorheen zelf hun ICT-zaken regelden. Ook voor hen wordt het outsourcen een steeds serieuzere overweging, omdat het enorm duur is om het zelf te blijven doen. Het neerzetten en operationeel houden van een eigen infrastructuur is namelijk een enorme investering qua geld, tijd en mankracht. Eshuys: “Er zijn vier punten waarom bedrijven tegenwoordig steeds vaker voor de optie van outsourcen kiezen. Je kunt het samenvatten in kosten, flexibiliteit, veiligheid en efficiëntie.”

De hardware aanschaffen kost veel geld, maar daarnaast is het ook lastig om up-to-date te blijven met de nieuwste hardware en gerelateerde software updates. Dit is voor veel bedrijven bijna niet meer te betalen. Een ander belangrijk element is dat bedrijven steeds meer op zoek zijn naar flexibiliteit in hun ICT-omgeving. “Bedrijven willen groeien en krimpen op het moment dat het nodig is. Die schaalbaarheid is eenvoudiger te realiseren bij het outsourcen van het datacenter”, legt Eshuys uit. Vaak blijkt ook de veiligheid een heet hangijzer, want het is voor veel bedrijven lastig om de eigen systemen en platformen constant te beveiligen tegen kwaadwillenden. “Als andere bedrijven dat specialisme wel hebben, waarom zou je er dan geen gebruik van maken?”

De kerncompetenties van een datacenter benutten

Met dit punt snijdt Eshuys meteen het vierde punt aan waarom outsourcen een interessante optie is. Als je namelijk zoekt naar een specialist op een bepaald gebied, werkt dat veel efficiënter dan wanneer je zelf het wiel opnieuw moet uitvinden. Er bestaan grote datacenters waar de opslag, het stroomverbruik of duurzaamheid en de beveiliging goed zijn geregeld, omdat dit hoort bij de kerncompetenties van zo’n datacenter. Hetzelfde geldt voor de uptime, want een particulier bedrijf met eigen IT-ruimte kan nooit tippen aan de uptime van een datacenter. “Een gemiddelde storing in een eigen dataruimte heeft 29 uur schade tot gevolg. Een extern datacenter kan een storing niet permitteren vanwege de vele klanten die dan worden gedupeerd en dus zijn er veel ingrijpende maatregelen getroffen om dit te voorkomen, zoals bijvoorbeeld een extra stroomvoorziening”, legt Eshuys uit.

De vraagt naar een extern datacenter stijgt dus, maar wat is de invloed van deze stijging op het datacenter zelf? Eshuys: “Het zijn nu vaak zelfstandige locaties, verspreid over heel Nederland. We groeien echter naar een datacentersysteem, waarin de afzonderlijke datacenters virtueel één systeem vormen.” Volgens Eshuys maakt het straks voor de klant niet meer uit of het datacenter zich bevindt in Groningen of Eindhoven. “Dat ervaart hij niet meer. Bij colocatie is het belangrijk dat het datacenter in de regio zit, voor clouddienstverlening maakt het niet meer uit. Dan moet de datacenterdienstverlening gewoon altijd werken en beschikbaar zijn, op het moment dat er behoefte aan is.”

Het datacenter wordt een platform

Het datacenter groeit daardoor steeds meer in de richting van een platform, een shared infrastructuur. De datacentersystemen worden aan elkaar verbonden, zodat clouddienstverleners nieuwe diensten kunnen aanbieden. Het wordt hierdoor voor de klant mogelijk om datacapaciteit te regelen wanneer dat nodig is. De IT’er op de werkvloer kan (bijna) real-time regelen hoeveel rekenkracht en storage hij krijgt, zonder dat hij de hardware hoeft te zien. Deze zijn gewoon altijd beschikbaar en het is niet meer van belang waar die hardware staat. “Bedrijven worden hardware-agnostisch, omdat het niet meer gaat over eigendom, maar om gebruik”, aldus Eshuys. Hoewel de cloud steeds meer in zwang raakt, is het volgens hem voorlopig een illusie om te denken dat iedereen de overstap naar de cloud volledig maakt. “Sommige bedrijven hebben altijd eigen middelen nodig om data in eigen beheer te houden en brengen daarnaast een deel onder in de cloud.”

Door die hybride vorm ontstaan intern allerlei platformen voor allerlei IT-processen, waardoor het complex wordt om alle processen te beheren. Eshuys: “Ook dat is weer een reden om eens te kijken naar de mogelijkheden van outsourcing. Het hele ICT-speelveld verandert. Niet alleen de wensen van de klant, maar ook het type werk, de aanbieder van clouddiensten en de mogelijkheden van een datacenter. Het gaat dus verder dan alleen het beheren van data, maar om de hele ICT-keten voor bedrijven die wordt geregeld vanuit het datacenter. Het externe datacenter wordt echt de levensader voor de gehele ICT-omgeving.”

Geschreven door Patrick Eshuys (General Manager Datacenters KPN Zakelijke Markt)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Patrick Eshuys van General Manager Datacenters KPN Zakelijke Markt.

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.