Hoe is het om te werken bij xYnta?


De nieuwe rubriek op ISPam.nl ‘Hoe is het om te werken bij…’ trappen we af met een enigszins bijzondere partij. Webhostingbedrijf xYnta dat al sinds 2004 vanuit Zwijndrecht hosting aanbiedt, heeft namelijk geen vast personeel dienst, vertelt eigenaar Axel Polfliet.

“Ik werk uitsluitend met freelancers. Zolang het niet nodig is voor de business, moet je ook geen personeel aantrekken. Vooral tijdens de crisis was het heel belangrijk om heel flexibel te zijn.”
xYnta werkt met een aantal vaste freelancers die service verlenen aan klanten, zodat Polfliet zich op andere zaken kan richten zoals het verbeteren van bestaande diensten en zoeken naar nieuwe producten.

Wat is xYnta voor bedrijf?
xYnta is een hoster met een breed scala aan webhosting producten, van eenvoudige webhostingpakketten, tot virtuele servers en maatwerkoplossingen, legt Polfliet uit.

xYnta is geen prijsvechter. “De prijzen zo erg gedaald dat we twee jaar geleden besloten hebben om daar niet verder in mee te gaan. Wie op prijs concurreert, kan zich ook moeilijk onderscheiden van andere partijen in de markt want dat zijn er zoveel. Wij hebben enkele jaren geleden besloten om ons te richten op het bieden van betere producten en betrouwbare service. We blijven daarom volop investeren in nieuwe apparatuur.”

xYnta had in het begin wel ‘vrij lage’ prijzen, maar ook een vrij hoog verloop want koopjesjagers stappen snel over naar een andere partij, stelt Polfliet. “Dat zijn meer impulsaankopen en dus meer natuurlijk verloop. Als budgetprovider kun je je heel moeilijk onderscheiden in deze markt.”

Service
“Enkele jaren geleden hebben we dus gekozen om ons heel sterk te richten op het bieden van service. We hebben liever dat klanten naar ons toekomen zodat je die relatie langzaam kunt uitbouwen en dat we ze kunnen ondersteunen met zaken die belangrijk voor ze zijn. Dat kost gewoon wat meer geld want je moet wat meer tijd voor ze nemen.”

xYnta zoekt…
Technisch onderlegd personeel met veel ervaring, aldus Polfliet. “Ik verwacht later dit jaar de eerste vaste medewerker aan te nemen omdat door de groei van het aantal klanten de behoefte aan support stijgt. Ik vind het belangrijk om de hoeveelheid tijd die we aan een klant besteden, gelijk blijft, dus zal er iemand bij moeten komen. Met een vaste persoon op kantoor die het vaste aanspreekpunt is voor klanten en die ze na verloop van tijd ook leren kennen.”

De nieuwe medewerker moet leergierig zijn want er is veel te leren. xYnta zoek iemand die de motivatie heeft om door te willen groeien. “De medewerker hoeft geen jarenlange ervaring in de hostingbranche te hebben, maar hij/zij moet wel leergierig en gemotiveerd zijn en binnen de cultuur passen van het bedrijf dat ik in 12 jaar heb opgebouwd.”

Flexibel
“Flexibiliteit moet er van beide kanten zijn. Soms moet er misschien buiten kantoortijden gewerkt worden, maar dan zijn wij weer soepeler met een aanvraag voor een vrije dag”, zegt Polfliet. “Ik hecht er waarde aan dat we open relatie met elkaar hebben zodat we kunnen discussiëren als we het niet met elkaar eens zijn.”

“Die kandidaten zijn er wel, maar je moet goed zoeken. En als we later dit jaar op zoek gaan, vinden we hopelijk de juiste persoon die aansluit bij dit profiel.”

Geschreven door Edwin Feldmann (HYPR)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Edwin Feldmann van HYPR.

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Wouter, 13 mei 2016 10:22 am

Euhm... een stagiaire is geen (vast) personeel hoor. Geen vast personeel maar alleen met freelancers werken is m.i. een groot nadeel. Vast personeel is veel meer betrokken en bovendien leert vast personeel je bedrijf na verloop van tijd door-en-door kennen, en dat is zeker in dit vak nodig voor een goed resultaat. Enige reden om niet voor vast personeel te kiezen is naar mijn mening vanwege kosten, want vast personeel is ook duur als je alle bijkomende kosten meeneemt in de berekening (en je wilt goed zijn voor je (vaste) personeel, want de ervaring leert dat ze dan ook goed zijn voor jou). Aan de andere kant, mocht je het naar verloop van tijd echt niet meer kunnen betalen (crisis, noem maar wat), dan zijn er ook in Nederland gewoon mogelijkheden om van het vaste personeel af te komen. Het voorbeeld van de crisis vind ik dan ook raar, temeer omdat wij en vrijwel alle concullega's die ik spreek juist in de crisis-jaren flink zijn gegroeid. De hostingsector heeft hier geen tot weinig last van gehad.

Axel, 13 mei 2016 10:47 am

Hé Wouter, thanks voor je reactie.

Vast personeel heeft zeker z’n voordelen, ik heb echter in de afgelopen 12 jaar zo’n betrouwbaar en allesomvattend team van freelancers opgebouwd dat ik daar tot op heden het nut nog niet van in heb gezien. Klanten worden goed en snel geholpen en er kan alle tijd worden genomen voor elke klant welke contact met ons opneemt. Wij zijn tijdens de crisisjaren ook zéér snel gegroeid (tot wel 50% op jaarbasis).

Ik geloof er echter sterk in flexibel te blijven (personeel moet ongeacht of er continu veel werk is betaald worden, freelancers kunnen worden ingezet als dat nodig is) en zolang het voor het bedrijf, de ondersteuning en de groei niet nodig is om de maandelijks vaste lasten te verhogen dan doen we dit ook niet.

We zullen in de tweede helft van dit jaar naar een vast personeelslid zoeken, de vacature welke bij toeval onder dit artikel staat is voor een stageplek welke we op dit moment beschikbaar hebben en staat los van de uitbreiding welke voor later dit jaar op de planning staat.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.