Is groter altijd beter? Hoe kleinere dienstverleners de ‘Grote Vier’ de baas kunnen worden

  • Door
  • Jacek Murawski (Odin)
  • geplaatst op
  • 23 november 2015 12:00 uur

Een recente studie van de Synergy Research Group stelt dat de cloud in een titanenstrijd verandert. De vier grootste cloud service providers (CSP’s) – Amazon Web Services, Microsoft, IBM en Google – claimen een gezamenlijk marktaandeel van 54 procent, dat in het tweede gebruiksjaar is toegenomen.

Tegelijkertijd duwen deze grotere spelers vele kleinere cloudaanbieders uit de markt. Omdat de cloud een relatief nieuwe markt is, hier mijn visie over hoe oplettende CSP’s zich kunnen specialiseren en nieuwe groeimarkten kunnen aanboren.

Door gespecialiseerde samenwerking en hun diepgaande kennis van de bedrijfstak, kunnen kleine en middelgrote CSP’s helpen meer diensten naar de cloud te migreren. Vaak dient een CSP hierbij de rol van betrouwbare adviseur aan te nemen die de partner begeleidt bij het migratieproces. De grotere providers bieden deze diensten weliswaar aan, maar het ontbreekt hen vaak aan de specifieke kennis en de maatwerkoplossingen die de kleinere CSP’s wel in huis hebben. Dit ontmoedigt velen om naar de cloud te migreren. Hier ligt voor de CSP’s een enorme kans voor bedrijven die willen migreren naar de cloud.

De samenwerking is tweeledig. De titanen richten zich op verdere uitbreiding, vervolmaking en complementering van hun dienstverlening door samenwerking met (of overname van) firma’s met klantenbestanden en technische kennis die buiten hun werkterrein vallen. Ze kunnen hierdoor ook slagvaardig en zelf profiteren van nieuwe diensten voor een nichepubliek, dat doorgaans het werkterrein van veel kleinere aanbieders is. Op die manier geven ze de industrie een positieve impuls door een verbeterd platform van de grotere aanbieders.

Door marktplaatsen zoals het Microsoft Cloud Solution Provider programma hebben de samenwerkingspartners de volledige klantcycli onder controle en kunnen zij de Microsoft cloudservice samen met hun andere value-added diensten aanbieden. Dit verschaft de partners veel meer flexibiliteit en betrokkenheid en integreert ongekende ontwikkelingsmogelijkheden met betrekking tot de levenscyclus van een product.

Daarnaast kunnen ook de anders lastige toepassingen geautomatiseerd worden, zoals bevoorrading, facturering en klantmanagement en in gebruiksvriendelijke bundels worden aangeboden.

Door hun kennis te bundelen met geautomatiseerde diensten, kunnen partners van CSP’s exclusieve pakketten aanbieden op basis van pre-existente oplossingen of bestaande diensten, of beide. Dankzij deze ge├»ntegreerde oplossingen kunnen kleinere CSP’s op grotere schaal presteren en meer partners bereiken. Terwijl groter niet altijd beter betekent, is de winstmarge meestal hoger. Het aantal CSP-partnerschappen definieert een nieuwe manier van samenwerking. Het bemoeilijkt het idee van marktaandeel, maar een wederzijdse groei van de bedrijfswaarde blijft haalbaar, ongeacht de omvang van een bedrijf.

Meer nog dan een monopoliepositie in een verzadigde markt, illustreert de opkomst van de Grote Vier juist de kracht van de cloud. Het laat zien dat de markt bestand is tegen onrust en de groei in beide sectoren kan vasthouden, ondanks de splitsing. Terwijl de grotere namen met gestandaardiseerde en betaalbare diensten bijdragen aan de groei en verdere ontwikkeling van de cloud, kunnen specifieke klantbehoeften worden ingevuld door de kleinere spelers op de markt.

In het huidige landschap zijn de kleine vissen net zo succesvol als de grote, door hun eigen specifieke aanpak en selectieve samenwerkingsverbanden over de gehele linie. Groter hoeft niet altijd beter te zijn, zolang je maar de juiste middelen en oplossingen biedt. Door te focussen op een optimale, voor de Grote Vier niet haalbare, mate van persoonlijke klantbeleving en door unieke, klantgerichte maatwerkoplossingen met een toegevoegde waarde te bieden, kunnen ook de kleinere CSP’s zich in het speelveld manifesteren.

Geschreven door Jacek Murawski (Odin)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Jacek Murawski van Odin.

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via redactie@ispam.nl of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.