Waarom klanten een dienst als Infrastructure as a Service afnemen (opinie)


Wie gebruik wil maken van de diensten van een aanbieder van Infrastructure as a Service, moet vooral letten op flexibiliteit en schaalgrootte van het platform. Volgens Michiel Pronk, Senior Sales Executive bij Uniserver, zijn dat samen met de kwaliteit de belangrijkste aspecten. Onderwerp van gesprek is de business case achter IaaS. Wanneer loont het om die dienst van een specialist af te nemen? Wanneer is het verstandig zelf de servers, netwerk en opslagsysteem te kopen en te beheren? Een algemeen antwoord is er niet te geven, begint Pronk, want elke organisatie is anders, heeft een ander platform, andere bedrijfsbehoeften en een andere bedrijfsstrategie. Maar één ding hebben ze wel gemeen: het moment waarop een eventuele overgang naar een gespecialiseerd bedrijf in beeld komt.

Michiel“Wij raken met hen in gesprek als er zorgen bestaan over hun eigen omgeving. Dat kan te maken hebben met veroudering van de apparatuur of het netwerk, waardoor ze flink moeten investeren in vernieuwing”, legt Pronk uit. “Of commerciële ontwikkelingen vragen van de organisatie om te investeren in uitbreiding van het platform of verbetering van de performance en betrouwbaarheid. Dan is het voor een financieel verantwoordelijke erg lastig in te schatten hoe groot die investering moet zijn. En dat is logisch, omdat het immers niet zijn core business is.”

Kwaliteit
Het gaat dan overigens, zo gaat Pronk verder, natuurlijk niet alleen over de hardware die je moet kopen. Het gaat evenzeer over de deskundigheid van de eigen IT-medewerkers. Zijn ze in staat om het platform goed te beheren en te zorgen voor een veilig informatiesysteem? Wat kost de scholing van deze mensen? Zijn we niet té afhankelijk van een aantal specifieke collega’s? En kunnen we het ontwikkeltempo in de markt bijhouden wanneer we het zelf blijven doen? Bij het nadenken over dat soort vragen ontstaat de business case in de waarde van de uitbesteding. Want een samenwerking met de juiste IaaS-partner levert meer op dan alleen ontzorging tegen voorspelbare kosten. Het biedt je ook mogelijkheden om vooruit te gaan.”
Uniserver gelooft daarbij enkel in de kwaliteitsleveranciers. “Besluit je als organisatie om IaaS-diensten af te nemen, dan moet dat in kwaliteit een stuk beter zijn dan de wijze waarop je dit zelf zou kunnen faciliteren. Je klanten en medewerkers zijn een bepaald niveau gewend en dat móet omhoog wanneer je als ondernemer besluit de koers te wijzigen. Anders ontstaat er veel te veel weerstand en bereik je juist het tegenovergestelde.”

Flexibiliteit en schaalgrootte
Flexibiliteit is een ander aspect van de business case. Het aanbod van de IT-specialist is per definitie flexibel. “Dat zit standaard in ons aanbod. Je kunt op- en afschalen naarmate daar behoefte aan bestaat bij een bedrijf. Je hoeft dan geen forse investeringen te doen, of desinvesteringen. Je betaalt gewoon een vast bedrag per maand bij ons, afhankelijk van hoeveel je afneemt. Dat is overzichtelijk en je kunt dan eenvoudiger reageren op de marktontwikkelingen om je heen.”
Ten slotte schaalgrootte: “Het loont om een eigen infrastructuur te hebben als je volume kunt draaien”, legt Pronk uit. “Maar naarmate het volume toeneemt, wordt het ingewikkelder om het te beheren. Dan moet je heel fors investeren of heb je juist weer de kwaliteit van de specialist nodig. ”Een cloudprovider heeft per definitie overcapaciteit in zijn systemen zitten. Dat is nodig om de gewenste flexibiliteit te kunnen bieden. Een organisatie kan zelf ook die flexibiliteit inbouwen, maar dan drukt de overcapaciteit alleen op zijn begroting. Wij hebben de schaalgrootte om de overcapaciteit af te schrijven over meerdere klanten. Dan komt er een andere prijs uit rollen.”

Geschreven door Michiel Pronk (Uniserver)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Michiel Pronk van Uniserver.

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via redactie@ispam.nl of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.