Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hosterscollectief wil Lycos klanten alternatief voor STRATO bieden

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 11 december 2008 08:03 uur

Een collectief van tien Nederlandse hosters wil de klanten van Lycos een alternatief bieden voor de exclusieve aanbeveling die door Lycos is gedaan om naar het Duitse STRATO over te stappen en heeft daarvoor de website MoveMySite.eu in het leven geroepen. Lycos stopt met haar hostingactiviteiten.

Liever een Nederlandse hoster?
In een toelichting liet initiatiefnemer Chris Vermeulen, directeur van Alphamega Hosting tegenover ISPam.nl weten dat het collectief met de actie een Nederlands alternatief wil bieden, omdat veel partijen liever met een Nederlands bedrijf in zee gaan. Naast Alphamega Hosting maken YourHosting, PCextreme, Easyhosting, TransIP, Argeweb, Vevida, Flexwebhosting, Hosting Concepts en ASHosting onderdeel uit van het collectief.

Het idee voor de actie ontstond in de week dat Lycos aankondigde haar hosting activiteiten te staken. In eerste instantie werd er intern over gebrainstormd, maar men kwam al snel tot de conclusie dat Alphamega Hosting alleen te klein was om een dergelijke actie op te zetten. Daarom begon Vermeulen zijn concullega’s te bellen. Uiteindelijk kwamen alle concullega’s in Utrecht bij elkaar om het idee uit te werken en zo ontstond het collectief.

Website scannen en automatisch verhuizen
Vermeulen had met de actie twee zaken voor ogen. Allereerst moest er een tool komen om de inhoud van de website van Lycos klanten geautomatiseerd te scannen, zodat er een advies kan worden gegenereerd over hoe de website kan worden verhuisd. In het advies wordt verwezen naar relevante artikelen waarin wordt uitgelegd hoe een verhuizing kan worden uitgevoerd. Hierbij gaat het om algemene dingen als het verhuizen van e-mail en databases, maar indien geïnstalleerd ook bijvoorbeeld de verhuizing van een WordPress of Joomla installatie.

Daarnaast zou er ook een tool moeten komen waarmee de website van Lycos klanten geautomatiseerd verhuisd kunnen worden. De automatische verhuistool is op dit moment nog in ontwikkeling. Zolang dat nog niet zo is worden klanten die vanaf Lycos overstappen gratis of tegen een kleine vergoeding geholpen bij het maken van de overstap.

Internationale ambitie
Gezien men zich duidelijk als Nederlandse hosters wil profileren, was ik benieuwd naar waarom MoveMySite.eu op .eu eindigt. De reden hiervoor is dat er wellicht vanuit andere landen waar Lycos actief is, hosters zullen zijn die ook interesse hebben om in te haken op de actie. Het systeem achter de website is daarom al meteen 7-talig gemaakt. Daarnaast heeft men ook bewust gekozen om geen .nl-domeinnaam te gebruiken, omdat veel Nederlandse hosters zich ook op Vlaanderen richten en men klanten uit die regio niet buiten wilde sluiten.

Voor het collectief is het namelijk niet alleen interessant om nieuwe klanten binnen te halen, maar Vermeulen wil ook goede informatie aanbieden om over te stappen naar een andere aanbieder. In het verleden zijn er namelijk nogal wat klanten geweest van hosters die stopten en niet wisten waar ze terecht konden. Dat gat hoopt het collectief op te vullen. Na het eerste kwartaal van 2009, wanneer Lycos definitief gestopt is met haar webhosting activiteiten, zal de website een algemener karakter krijgen en bedoeld zijn om klanten van hosters die willen over te stappen naar een nieuwe hoster van goede informatie te voorzien.

Ook stelt Vermeulen de bijeenkomst zelf ook door alle aanwezigen als zeer positief is ervaren en er al wat ideeen zijn gelanceerd voor verdere onderlinge samenwerking.

Toon, 11 december 2008 9:08 am

http://www.movemysite.eu/tips--advies/doe-de-scan

Wie trapt daar nou in, even je gegevens geven ;-)

Peter, 11 december 2008 9:16 am

Erger nog.. die gegevens worden niet eens via SSL verzonden :|

les, 11 december 2008 9:26 am

ziet er naar uit dat die scan er is om te helpen,waarom zouden zoveel hosters rare dingen met je site willen doen! ik vindt het een goed initiatief!

max, 11 december 2008 9:42 am

Niks geautomatiseerd scannen als je het mij vraagt, er zit gewoon een mannetje met de op de website ingevulde gegevens te kijken of je php hebt en hoeveel email busjes je gebruikt.
Ik weet ook niet of je van de geboden alternatieven er nou zo op vooruit gaat..

les, 11 december 2008 9:50 am

wel typisch dat er zoveel negativiteit schuilt achter jullie opmerkingen! de hosters hebben allen een goede reputatie! Een aantal beter als de andere, maar toch bieden ze samen alternatieven voor de lycos klanten! die moeten een ander hostingbedrijf hebben, waarom zou strato de enige optie moeten zijn? dat beveelt lycos nu aan, er zijn genoeg mensen en bedrijven die juist een kleiner bedrijf willen die goed weten hoe ze de zaken moeten regelen! Een alternatief is gewoon nodig, lycos stopt dus er moeten enkele tienduizenden klanten met hun spullen een ander onderkomen zoeken! Je komt er maar op 1 manier achter of je echt zo geholpen wordt zoals aangeboden door het collectief en dat is om er gebruik van te maken!

Toon, 11 december 2008 9:51 am

Is niet negatief, ik zou het gewoon nooit afgeven.
Vind het een prima initiatief, vraag me af waarom ik geen bericht heb gehad om mee te doen.

les, 11 december 2008 10:02 am

ik denk dat het te maken heeft met een stukje vertrouwen, het collectief is bedoeld om te helpen, daarom zal die scan gemaakt zijn. Om het mensen makkelijk te maken. Als je graag mee wilt doen waarom vraag je dan niet of je kunt aansluiten? Je kunt de initiatiefnemer toch bellen, dat is alphamega hosting. Vragen kan altijd, wie weet kun je aansluiten.

Sebastiaan Stok, 11 december 2008 10:38 am

@Les: Lezen is ook niet zo moeilijk he ;)
http://www.movemysite.eu/over-ons/deelnemende-hostingbedrijven

DM, 11 december 2008 1:54 pm

Allemaal leuk en aardig maar wat is er nou precies anders aan dit 'collectief' dan elke andere hoster in Nederland? Gewoon een goedkope manier om onder de aandacht te komen... Die automatische verhuistool? Zijn zat hosters in Nederland die dat zonder problemen ook wel handmatig willen doen voor de klant, hetgeen met een beetje handigheid door elke stagiair binnen enkele minuten te doen is.

les, 11 december 2008 3:27 pm

er zijn heel veel hosters in nederland, maar dit zijn op zich wel goede bedrijven met goede reputaties. deze bedrijven dreigen ook niet op de fles te gaan zoals lycos. iedereen moet natuurlijk kiezen waar zij of hij het beste bij past. gaat erom dat die lycos klanten geholpen worden, waar ze ook heen gaan. voor veel mensen is het hun brood. (hun website)

Wido, 12 december 2008 8:30 am

@ DM, als elke hoster het kan, dan had ook elke hoster de actie op kunnen zetten :) Nietwaar?

Dat vind ik een beetje jammer aan de comments hier, zodra het over een andere hoster gaat die nieuwe klanten werft of een nieuwe dienst aanbied is het: "Ja, dat kan ik ook!" of "Pff, wat zij doen is helemaal niet moeilijk!"

Maar vervolgens biedt de persoon die het commentaar geeft het niet zelf aan.

Dus kom met een onderbouwde reactie op een post of zeg anders gewoon niets :)

Peter, 12 december 2008 9:22 am

@ Wido, goed om te zien dat jullie het nu in ieder geval via SSL hebben lopen :)

Sebastiaan Stok, 12 december 2008 10:23 am

De meeste zijn gewoon jaloers (6)
Het is een vrije markt, en dat is maar goed ook!

Inderdaad goed om te zien, misschien zou zo'n mooi trust logo'tje ook niet zo'n gek idee zijn :)

Randy ten Have, 13 december 2008 4:43 pm

+1 voor Wido:
[X] Geschikt
[ ] Ongeschikt

Toon, 13 december 2008 6:38 pm

Wido was al geschikt als ex-leger-pimp ;-)
Overigens, dat SSL is wel grappig, vooral gezien de SIDN-relatiedag-inhoud :p

Glenn, 13 december 2008 8:08 pm

Goede actie! Leuk dat jullie zo samenwerken.

h.brink, 22 maart 2009 1:50 pm

De verhuizing naar Strato is op zich goed verlopen. Wat echter niet goed verloopt is de terugbetaling door Lycos. Per sept.2008 had ik de vooruitbetaling voor 1 jaar voldaan. Ondanks de vele mails naar Lycos om het teveel betaalde over jan./aug/2009 terug te storten wordt geen eens gereageerd laat staan terug betaald!!
Hebben meerdere lezers dit probleem? Wat te doen!

Arjan Bijnen, 24 maart 2009 12:46 am

@H.Brink: Zend Lycos een aangetekende brief met daarin je verzoek tot terug betaling. Vermeld rustig dat je overweegt een deurwaarder in te schakelen wanneer zei alsnog niet reageren.

Harry van Rhoon, 28 april 2009 8:33 am

@H.Brink
Eind december 2008 heb ik mijn site van Lycos naar Strato verhuisd.
Dit is ook allemaal zonder problemen gegaan.

Nu heb ik begin december 2008 voor het hele jaar 2009 het abonnementsgeld betaald aan Lycos. Op mijn vraag aan Lycos in januari, wanneer ik het onverschuldigd betaalde bedrag kon verwachten, werd mij gezegd, dat ze er mee bezig waren.
Eind februari gerappeleerd. Er werd mij toen gezegd, dat ze vanaf maart met het restitureren gaan beginnen.
Laatste week van maart heb ik weer gemaild. Toen kreeg ik een standaard mail, dat de webhostingactiviteiten van Lycos zijn beëindigd en dat vragen niet beantwoord kunnen worden.

Ik heb naar Lycos Europe mails gestuurd, maar daar wordt niet op gereageerd.

Ik heb naar de pr-afdeling van Strato een mail gestuurd.(jasper@lvtpr.nl)
Ik kreeg toen bericht, dat deze mail naar het hoofdkantoor van Strato is doorgestuurd ter verder behandeling. Misschien is het handig als je ook een mail naar de PR-afdeling stuurt.

Maarten Stapper, 17 juli 2009 2:52 pm

Ik heb het volle bedrag nog moeten betalen in januari omdat ze me anders uit de lucht zouden halen (hebben ze ook 2 dagen gedaan door een fout in hun administratie)
Maar ik heb nu nog geen geld terug gehad gaat wel om bijna 400 euro.
Heeft überhaupt iemand al geld terug gehad?

Vr.Gr.
Maarten

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.