Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Onaangekondigde datacentrum migratie KDISS leidt tot uren downtime

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 29 juni 2007 09:38 uur

Eergisteren stuurde KDISS zoals gewoonlijk een nieuwsbrief naar haar klanten, in een alinea van de nieuwsbrief stond dat ze een deel van hun infrastructuur de volgende morgen gingen aanpassen en dat klanten daarom hun server op dat moment dienden uit te schakelen. Wie de nieuwsbrief niet las, wist dus ook niet van de infrastructurele aanpassing en daarmee gepaard gaande downtime, die KDISS nauwelijks 24 uur daarvoor verstuurde.

De bewuste alinea uit de nieuwsbrief van KDISS:

KDISS will be modifying part of her infrastructure at 11 pm GMT on the 27 of June. You will need to shut down your server at this time using the following command (Linux) halt: with Windows the command (shutdown). Information concerning the downtime can be found at a temporary website: 193.138.207.10

Downtime will be kept to a minimum. KDISS apologies for any inconvenience this may cause.

Nadat de server van een klant na 8 uur nog steeds niet opnieuw in de lucht was en deze KDISS ook niet wist te bereiken, plaatste deze een topic op webhostingtalk.nl. Andere bezoekers melden dat KDISS al haar servers uit het TelecityRedbus Gyroscoopweg datacentrum zou hebben weggehaald en deze nu naar Eunetworks aan het verhuizen zijn.

Op dit moment klagen er nog steeds personen wiens servers nog steeds down zijn na ruim 32 uur, al zijn er ook meldingen geweest van personen wiens server na een eveneens bizarre 15 uur downtime weer online kwamen. Helaas heeft tot nu toe niemand een verantwoordelijke bij KDISS weten te bereiken, sommigen krijgen een callcenter dame te pakken die helaas ook niet meer weer dan het geen dat op haar scherm staat en zo blijven klanten in het ongewisse.

De handelswijze van KDISS is echt te gek voor woorden en het is ook niet de eerste keer dat ze dit flikken. In december vorig jaar meldde KDISS een (interne) server verhuizing 64 uur van te voren per e-mail. Het mag duidelijk zijn dat het 24 uur van te voren melden van de migratie in de marge van de nieuwsbrief, natuurlijk nog een stukje ernstiger is. Het toont aan dat deze wijze van omgaan met klanten geen incident maar structureel is!

Na deze verhuizing van E-Dentify met 25 uur downtime, dacht ik dat het niet meer erger kon, maar KDISS bewijst met het niet aankondigen van deze datacentrum migratie, die ook nog eens voor veel mensen voor meer dan 24 uur downtime heeft gzorgd, dat het nog erger kan!

KDISS.NL downtime

Kdiss.nl zelf was ook tot 11:00 uur de volgende morgen down zo blijkt uit bovenstaande smokeping statistiek, voor klanten begon de migratie overigens al om 23:00 uur en was de downtime hoogstwaarschijnlijk tenminste 12 uur, maar veelal veel langer!

Update 18:15 uur:

In een bericht op de website van KDISS staat nu de volgende mededeling:

KDISS is verhuist naar EUNetworks, het adres is Paul van Vlissingenstraat 16, 1096 BK Amsterdam.

Ten eerste onze oprechte excuses voor de problemen die u heeft ondervonden tijdens onze verhuizing naar EUNetworks.

Wij hadden echter absoluut geen keus. De partij waarmee wij zaken deden dreigde geheel ten onrechte de stekker eruit te trekken en ons de toegang tot het datacenter te ontzeggen. (NA HET WEEKEND KOMEN WIJ HIER UITGEBREID OP TERUG)

De partij die hiermee heeft gedreigd, heeft na herhaalde verzoeken zowel van ons als onze advocate geweigerd om met haar en ons om de tafel te gaan zitten.

Ons optimisme heeft ons helaas parten gespeeld, waardoor de werkzaamheden meer tijd in beslag hebben genomen als was voorzien. Wij hadden de werkzaamheden dan ook ernstig onderschat.

Nogmaals biedt KDISS u hiervoor haar welgemeende excuses aan.

Een zakelijk conflict lijkt dus ten grondslag te liggen aan deze onaangekondigde datacentrum migratie van KDISS. Al zou dat het geval zijn, dan blijft het onacceptabel dat KDISS een plekje midden in hun nieuwsbrief ingeruimd heeft om aan te kondigen dat er een wijziging in een deel van hun infrastructuur zou worden aangebracht en al helemaal geen melding van een datacentrum migratie is gemaakt! Gezien KDISS zelf aangeeft na het weekend uitgebreid terug te zullen komen op de kwestie: Wordt vervolgd!

Mark, 29 juni 2007 10:20 am

Hier heb ik simpelweg geen woorden voor. Wij zijn gelukig al sinds 1.5 jaar geen KDISS klant meer.

Arjan Bijnen, 29 juni 2007 10:37 am

Onvoorstelbaar. Wij hebben menig collega ISP in de laatste maanden helpen verhuizen. Een downtime langer als 5 a 6 uur voordat de laatste server weer online was hebben we echter nog niet een keer meegemaakt daarbij.

Wat is er nou zo moeilijk aan het verhuizen van je serverpark? Waarom begrijpen er vele niet dat een goede planning dergelijke tafferelen absoluut verkomt.

Randy, 29 juni 2007 10:40 am

Dit bericht zou zoveel meer waarde hebben als er contact opgenomen zou zijn met KDIS om hun reactie te vragen...

Arjan Bijnen, 29 juni 2007 10:53 am

@Randy.... Heb je het artikel goed gelezen??

Ik citeer: Helaas heeft tot nu toe niemand een verantwoordelijke bij KDISS weten te bereiken, sommigen krijgen een callcenter dame te pakken die helaas ook niet meer weer dan het geen dat op haar scherm staat en zo blijven klanten in het ongewisse.

Communicatie in de richting van je klanten is het belangrijkste wat er in dergelijke situaties bestaat...

Arnout Veenman, 29 juni 2007 10:54 am

KDISS is niet bereikbaar, maar ik zal ze straks nog eens proberen te bellen. Al verwacht ik weinig goeds met de melding "Het nummer dat u heeft gekozen is buiten dienst".

Randy, 29 juni 2007 10:58 am

Jawel, Maar dat ze nog steeds onbereikbaar zijn...

Arjan Bijnen, 29 juni 2007 11:09 am

Een van de nadelen van VOIP via je eigen datacentrum?? :-p

AlexanderOnline, 29 juni 2007 12:12 pm

Je kunt het gewoon niet bedenken :x we waren gelukkiug 'maar' 15 uur down. Niemand te bereiken.

Arjan Bijnen, 29 juni 2007 1:01 pm

@AlexanderOnline: Daar gaat je 99,98% uptime :-(

AlexanderOnline, 29 juni 2007 1:43 pm

@Arjan: Wrijf het er maar in :+

Arjan Bijnen, 29 juni 2007 2:41 pm

@AlexanderOnline: Ook jij kan hier niets aan doen lijkt mij.

Alrik, 1 juli 2007 1:03 am

Erg jammer van de wijze van aankondigen! Er kunnen natuurlijk redenen zijn waar wij niets van afweten, maar dan nog dient er natuurlijk bij dit soort zaken duidelijk gecommuniceerd te worden, een nieuwbrief alleen over dit onderwerp was iig wel het minste wat gedaan kon worden.

Ligt het aan mij of zijn er de laatste tijd meer perikelen rondom TC Redbus? (kijkend naar bijv. tweakers e.d.)

Jayvd, 1 juli 2007 10:11 pm

Alrik, veel mensen zien er geen baat bij om bij TCRB3 te blijven staan.

Je gaat een bak meer betalen, je krijgt er erg weinig voor terug. Ze gaan nu extra letten op stroom en of racks niet te vol worden gepropt etc.

Ik zou best in TCRB3 willen staan, maar als ik in EUNetworks beter sta en meer in mijn rack mag proppen weet ik het wel.

+ gratis koffie...

Alrik, 1 juli 2007 11:51 pm

Das makkelijk kiezen dan :D

En zeker met gratis koffie ;)

Mark, 2 juli 2007 8:37 pm

Hoeveel tijd kost het om een storingspagina te updaten? (Bijv. rond 3.00 uur.) Dat is in mijn optiek het minste dat je kunt doen, daarnaast is een nummer dat buiten je netwerk staat als netwerk beheerder/eigenaar wel het minste dat gewenst is.

  • Pingback: KDISS over datacentrum migratie: ‘Wij hadden absoluut geen keus’ · ISPam.nl

  • patrick, 5 juli 2007 2:56 pm

    weer down !! donderdag 5 juli 14:50 hele range kdiss.nl ook onbereikbaar !! ramp!!!

  • Pingback: Laks » ISPx.nl

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.