Het belang van een entrystrategie bij hostingdiensten


Een entrystrategie lijkt het tegenovergestelde van een exitstrategie maar in feite zit er maar een hele fijne scheidslijn tussen. Een entrystrategie is bij marketing heel normaal. Je plant alle communicatie naar de buitenwereld bij de start van je bedrijf. Als het om marketing gaat, denken we dus heel ver door. Als het om ICT gaat vergeten we dat soms. Schijnbaar gemak, een snelle start en gebrek aan kennis, maken dit onderwerp ondergeschikt. Laten we twee voorbeelden nemen.

Praktijkvoorbeeld 1: De startup van een ICT bedrijf
Het begint vaak klein. Een VPS bij provider X. Een VPS bij provider Y (want die was net wat sneller) en dan nog maar een VPS bij provider Z (want die extra service heb ik toch wel nodig).

En dan gaat het bedrijf groeien. De 3 VPS-en worden er 20 en inmiddels zijn die VPS-en die bij providers X en Y stonden naar provider Z gemigreerd. Maar de maandelijkse kosten blijven maar stijgen.

Praktijkvoorbeeld 2: Een mailserver
We nemen ergens hosted e-mail af, compleet met back-ups, agenda’s, contacten en synchroniseren met de mobieltjes. Een stuk of 50 accounts. Dan is een cloud dienst voordeliger dan zelf een server te hebben die dan weer onderhouden moet worden met back-ups en dergelijke.

Het huren van 50 accounts is nog leuk qua kosten. Het is dan niet zo relevant of een account € 1,00 of € 2,00 per maand meer kost. Maar bij het huren van 500 accounts wordt dat al een stuk relevanter.

Kom maar op met je strategie!

In beide gevallen moet er rekening gehouden worden met groei. Natuurlijk kunt u altijd gewoon meer van hetzelfde nemen én, als het echt moet kan er (volgens de exitstrategie) een export gemaakt worden die uitgerold wordt op een ander systeem bij een andere leverancier. Maar wat als u niet weg wilt omdat de leverancier bevalt? Of omdat de software bevalt? U zult op een gegeven moment ontdekken dat bij 20 VPS-en of bij 200 mailaccounts een oplossing die dichter bij de basis ligt toch wel veel voordeliger is. Net iets meer zelf aanschaffen zodat er minder gehuurd hoeft te worden.

Waar moet u rekening mee houden?

  • Helpt mijn leverancier bij de migratie en is hij daartoe in staat?
  • Past mijn leverancier bij mijn groeipad?
  • Zijn er licenties die bij die leverancier moeten blijven?
  • Kan ik een image krijgen van mijn VPS-en/software/omgeving?
  • Is er een grote kans dat die image geschikt is voor mijn toekomstige omgeving?
  • Kan ik mijn ip-adressen behouden?
  • Mag ik de gebruikte software draaien op eigen infrastructuur?
  • Wat zijn de licentiekosten in de toekomstige situatie?
  • Wat zijn de onderhoudskosten voor mijn eigen infrastructuur?
  • En waar ligt het omslagpunt tussen eigen infrastructuur of alles huren?

Het is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Het gaat sowieso mis op het moment dat u een dienst kiest die maar door één leverancier op één platform geleverd kan worden en dat is ook gelijk hét recept voor een pijnlijke exit.

Zit je nu te adviseren dat ik hardware zou moeten kopen?

Ik wil eigenlijk zeggen dat je best wat af mag zakken naar de basis. Dan kan een managed VPS zijn, maar ook een eigen server of zelfs een cluster. En hardware is natuurlijk helemaal niet eng. ISP’s hebben ook hardware gekocht. Kopen is immers vaak voordeliger dan huren en onderhoudskosten zijn vaak prima af te dekken. Bij flinke groei kan er zelfs met één oog naar een eigen cluster gekeken worden. We hebben al eerder laten zien dat je voor € 8000,00 eenmalig en daarna € 200,00 per maand een eigen cluster hebt compleet met onderhoud, beheer, 3 TB SSD storage, 192GB ram en 18 Xeon cores. Verdeel het over twee locaties en u hebt uw private cloud.

 

Klinkt leuk maar:

Wij hebben geen strategie nodig nodig. Zo hard groeien we niet
Dat kan waar zijn. En toch is het prettig om te weten waar dat omslagpunt ligt. U zult niet de eerste zijn die instapt voorbij een omslagpunt of stiekem wel groeit en aan een migratie begint. Nieuwe servers inrichten, data migreren, op een juist moment de nameservers aanpassen. En dat dan 20x… Maar u groeit en dus bent u druk, toch? Even tijd inruimen voor een migratie is dan iets wat waarschijnlijk slecht uitkomt en het laten doen is weer net wat te kostbaar. En dan hebben we het nog niet over eventuele communicatie met klanten en gebruikers.
Kortom: Een strategie loont!

Ik wil het gedoe niet
ICT diensten als onderhoud, beheer, back-ups en colocatie zijn prima om te rekenen naar een bedrag per maand waarbij u niet gebeld wordt als de back-up vol zit. En waarbij de servers en software gewoon onderhouden worden. Onverwachte hoge variabele kosten behoren al enige tijd tot het verleden. U bent eigenaar van de spullen maar niet eigenaar van de problemen. Wel de lusten, niet de lasten.

Ik wil cloud
Cloud zou geen doelstelling moeten zijn. Cloud suggereert dat uw data veilig staat, back-ups gemaakt worden en een hoge beschikbaarheid heeft terwijl dit echt punten zijn die u moet controleren. Als de diensten die u nu zonder cloud afneemt voldoen aan uw eisen, waarom moet het dan alsnog een clouddienst worden? We hebben niets tegen cloud, zolang u zich maar vraagt hoe het met die zaken gesteld is. En mag het dan ook een private cloud zijn?

Het hele idee van cloud is natuurlijk dat je per gebruiker betaalt en niets meer te maken hebt met back-up’s, hardware, onderhoud en beheer. Maar wat er echt gebeurde is natuurlijk dat ISP’s hardware kopen, back-up’s maken en de hardware en de software die u gebruikt onderhouden. Ze zijn eens flink gaan rekenen en kwamen op een prijs per gebruiker inclusief x Gbyte. Maar dat kunt u zelf natuurlijk ook. Bij 200 gebruikers is het echt voordeliger om een dikke VPS te huren en de back-ups laten regelen compleet met een onderhoudscontract.

En de bottom line?
Als u ergens iets gaat afnemen, stel uzelf de vraag: Wat als ik 3x zoveel nodig heb als dat ik nu denk? En loop dat scenario helemaal door compleet met alle migraties. De goede leverancier zal u daarbij helpen en het pad zo voor u uit kunnen stippelen. En als het niet lukt om het scenario uit te werken mag u zichzelf de vraag stellen of u de juiste dienst gaat afnemen, bij de juiste leverancier.

Geschreven door Ronald Otto (Tuxis)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Ronald Otto van Tuxis.

Lees ook de onderstaande artikelen van Tuxis

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.