Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Deze bedrijven zijn geschikt als aanbieder van managed hosting

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 4 september 2014 08:01 uur

Managed hosting wordt weleens geassocieerd met het up-to-date houden van de software op een server. Dat kan inderdaad een onderdeel van de dienst zijn, maar dat is niet waar het om gaat. Het belangrijkste aan managed hosting is het bieden van een stabiele en betrouwbare hostingomgeving aan een klant die in belangrijke mate afhankelijk is van de afgenomen hostingdienst.

Er zijn veel partijen die stellen managed hosting aan te bieden, maar die komen in veel gevallen niet verder dan het beheren van de software op een server. Het is bijna lachwekkend te noemen wanneer onder managed hosting wordt verstaan het periodiek geautomatiseerd installeren van de (belangrijkste) security-updates op de server. Wanneer er dan een probleem is met de server mag de klant het zelf oplossen. Een dergelijke dienstverlening valt daarom onder de definitie van infrastructure hosting.

Het gaat bij managed hosting niet om het product dat de klant afneemt, maar aan de oplossing voor de klant. Een server als standaardproduct aanbieden en daarbij de klant de mogelijkheid geven om de server te laten beheren door de hoster, zal daarom meestal geen managed hosting zijn. Of het managed hosting is, is afhankelijk van de vraag of het product (de server) of de oplossing die de klant nodig heeft centraal staat. Wanneer het product centraal staat, dan is er sprake van een andere categorie: infrastructuur, mainstream, business of corporate hosting, afhankelijk van de doelgroep en het type geboden service.

Een andere belangrijk element bij managed hosting is dat het afgesproken serviceniveau ook waargemaakt kan worden door het hostingbedrijf. Het gaat daarbij om betrouwbaarheid, continuïteit en stabiliteit en dat de dienstverlening die is afgesproken, te allen tijde gegarandeerd is. Als uitzondering is er het concept van de force majeure, zoals dat in juridische termen mooi heet, oftewel een (ernstige) calamiteit waar elk bedrijf hoe klein of groot het ook is, door getroffen kan worden.

Een ZZP’er of kleine onderneming kan daarom geen managed hosting aanbieden. Een kleine ondernemer gaat (zelf) ook weleens op vakantie en door ziekte, ontslag en uitval door andere redenen kunnen cruciale functies (tijdelijk) niet vervuld zijn binnen kleine ondernemingen. Ook moet er bij managed hosting 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar worden ingegrepen bij storingen en calamiteiten. Als ZZP’er of kleine onderneming is dat niet te doen. Als laatste kan een kleine ondernemer zelf ook “onder een bus terecht komen”, terwijl managed hosting op dat moment gewoon door moet draaien.

Een hostingbedrijf dat managed hosting aanbiedt zal daarom een significant aantal medewerkers moeten hebben. Een aantal van minimaal 10 medewerkers lijkt daarbij wenselijk om optimaal te kunnen functioneren. Als ondergrens moeten in ieder geval alle specialistische werkzaamheden die direct aan managed hosting gerelateerd zijn door tenminste drie medewerkers kunnen worden uitgevoerd en bij de meer generalistische werkzaamheden moet dat aantal medewerkers nog groter zijn. Ook zal het management uit meerdere personen moeten bestaan, die elkaars taken kunnen overnemen in het geval van uitval van één van hen.

Een laatste aspect bij managed hosting is dat een hostingbedrijf er écht op gericht is. De hele organisatie moet zodanig zijn ingericht dat managed hosting optimaal kan worden aangeboden. Het kan daarom zo zijn dat twee hostingbedrijven op het oog dezelfde dienstverlening aanbieden, maar één managed hosting aanbiedt en het andere bedrijf een ander soort hosting.

Dat mag misschien vreemd klinken, maar stel dat de Albert Heijn kleding gaat verkopen, dat maakt het nog geen kledingverkoper. De kleding mag misschien hetzelfde zijn, maar de service en de ambiance zijn toch echt verschillend. Er is wel een kantelpunt waarop kan worden gezegd dat een supermarkt die kleding verkoopt een zelfde soort product verkoopt als een kledingwinkel. Bij managed hosting is dat niet anders en speelt dat nog sterker.

Op basis van deze criteria heb ik onderstaande lijst samengesteld van bedrijven die managed hosting aanbieden en daar ook geschikt voor moeten worden geacht. Er is ook een aantal bedrijven die bewust niet in de lijst staan die in een zekere zin wél onder de definitie van managed hosting, maar (volledig) gespecialiseerd zijn in een bepaald type oplossingen, maar uitgaan van een standaard product. Een goed voorbeeld hiervan is Byte die in alle opzichten aan de criteria van managed hosting voldoet, maar in plaats daarvan special hosting aanbied.

Wie van mening is dat een bedrijf ten onrechte ontbreekt in de lijst, kan dat melden in de reacties, mailen mag ook naar [email protected].

[advpoll id=”84″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Mark, 4 september 2014 9:39 am

Waar zit het belang dat de hoster zelf een bepaald aantal mensen in dienst moet hebben (meer dan 2, 1 kan er immers een ongeluk krijgen/ziek worden/vakantie hebben/etc.)? Immers kunnen bepaalde delen van de dienstverlening ook zijn uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven waarbij het bedrijf waar de klant zaken mee doet 24/7 bereikbaar is en ook 24/7 het gespecialiseerde bedrijf in kan zetten. Door de eis op minimaal 2 te zetten en voor de uitvoer van cruciale taken meerdere mensen beschikbaar te moeten hebben los je dit probleem op.

Overigens zie ik in je lijstje een aantal bedrijven staan waarvan een deel (bv het netwerk) door minder dan 3 medewerkers wordt beheerd en ook anderen geen of beperkte toegang/kennis hebben om dit op te vangen.

Arnout Veenman, 4 september 2014 11:52 am

Mark, het is van belang dat een hoster over voldoende (human) resources beschikt om voldoende betrouwbaarheid, continuïteit en stabiliteit te kunnen garanderen. Het uitbesteden van bepaalde onderdelen van de dienstverlening is natuurlijk mogelijk. Managed Hosting kan bijvoorbeeld ook prima op een IaaS-cloud van een derde partij draaien, mits de aanbieder daarvan maar geschikt is als Infrastructure Hosting aanbieder. Het feit dat er 3 medewerkers de belangrijkste taken kunnen uitvoeren is naar mijn mening noodzakelijk voor het soort dienstverlening. Dat hoeven natuurlijk niet persé eigen medewerkers te zijn, maar je kan bijvoorbeeld ook naast eigen medewerkers gebruik maken van de diensten van een derde partij of een of een of meerdere freelancers.

Pim Effting, 4 september 2014 12:46 pm

Een extra punt dat steeds relevanter wordt: het bijhouden van de innovaties. Die gaan in hositngland erg snel, worden steeds complexer en ook steeds duurder. Denk bv aan anti-ddos apparatuur. Die is voor een kleine partij niet te betalen en onderhouden (gebrek aan kennis) - maar voor een grotere partij een stuk beter. Je moet voldoende aandacht hebben en houden op R&D.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.