Carrièreplanning voor werknemers van datacenters en hosters

  • Door
  • Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)
  • (PR-bureau:
  • HYPR: Hosting Your PR)
  • geplaatst op
  • 11 oktober 2016 08:00 uur

MK Digital is een werving- en selectiebureau dat zich volledig gespecialiseerd heeft in de markt van datacenters, hostingproviders en telecombedrijven. Oprichter en eigenaar Mark Karsch loopt zelf al 14 jaar rond in deze markt. Karsch merkt dat bij kandidaten, maar ook bij bedrijven, regelmatig bepaalde vraagstukken spelen. In dit interview praten we met hem over carrièreplanning.

Volgens Karsch moet het bij carrièreplanning gaan om de combinatie van die werkzaamheden te verrichten die je leuk vindt en waarvoor je passie hebt, samen met het zorgen voor loon naar werk. “Mijn streven met MK Digital is dat jongens en meiden het maximale resultaat behalen, doordat het verwachtingspatroon dat ze van hun studie hebben, ook daadwerkelijk wordt waargemaakt na de opleiding. Je moet natuurlijk wel op een gegeven moment je sterke en zwakke kanten kennen. Vanuit onze rol als recruiters vind ik het dan belangrijk om hen daarin te helpen. Ik adviseer welke stappen ze moeten nemen om hun carrière op te bouwen. Daardoor kunnen zij voor zichzelf een beeld vormen van hun mogelijkheden en welk pad voor hen ligt.”

Karsch erkent dat carrièreplanning lastig is, zowel voor werkgever als werknemer. Volgens hem is bij werkgevers de communicatie op dit vlak niet altijd even goed, waardoor werknemers niet altijd verstandige keuzes maken. “Ze denken dan niet vooruit, maar reageren teveel ad-hoc”, aldus Karsch. Volgens hem maakt hij daarin met MK Digital dan ook het verschil ten opzichte van veel andere recruiters. “Helaas zijn veel recruiters vrij snel geneigd om het CV van een kandidaat door te zetten op het moment dat ze een plaatsing ruiken. Maar ik zeg ook wel eens dat hoewel de betreffende functie aantrekkelijk lijkt, het gezien je huidige profiel beter is om je huidige rol nog even te blijven vervullen. Op een later moment levert het je namelijk betere kansen op voor een logische vervolgstap in je carrière.”

Carrièreplanning is niet iets dat alleen de werknemer aangaat. Volgens Karsch heeft de werkgever ook belang bij een goede carrièreplanning voor zijn werknemers. “Een werkgever heeft er baat bij om met zijn werknemers te praten over carrièreplanning en ambities. Dit gebeurt al wel, maar nog vrij veel top-down en weinig bottom-up. Een groot verloop en daarmee gepaard gaande hoge instroom van nieuwe medewerkers heeft sterke invloed op de kwaliteit van je bedrijfsvoering. Om de continuïteit te garanderen moet je daarom als werkgever voldoende aandacht besteden aan de behoeften van al je medewerkers.”

Daarom zegt hij dat het verstandig is om als werkgever een goed doorgroei-programma te hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een persoonlijk ontwikkelplan. “Dat is aantrekkelijk voor werknemers aangezien daar namelijk veel kansen liggen.” Van de andere kant zegt hij dat een goede werknemer ook niet te snel moeten overstappen naar een andere werkgever. “Techneuten werken pakweg 5 jaar of langer bij dezelfde werkgever. Sales mensen wisselen wel wat sneller, gezien de dynamiek van hun functie.”

Hij voegt eraan toe dat onvoldoende aandacht door werkgevers soms leidt tot ondoordacht handelen van kandidaten. “Ik zie sommige jongens en meiden dan door frustratie zonder nadenken hun CV op de markt gooien. Ook in dergelijke gevallen is wat mij betreft een rol voor recruiters weggelegd om het juiste carrière-advies te geven. Ik zeg tegen hen dat het goed is om rond te kijken, maar ze moeten de gehele situatie overzien. Soms is het dan toch beter om voor het moment nog even te blijven werken bij je huidige werkgever.”

Tot slot vertelt Karsch dat carrièreplanning vooral maatwerk is. “Carrièreplanning is sterk persoonsafhankelijk. Daarom laat ik als recruiter altijd de persoonlijke omstandigheden mee wegen. Ik adviseer iemand wat voor hem of haar op dat moment het beste past. Als je bijvoorbeeld op het punt staat om vader of moeder te worden, raad ik je nadrukkelijk aan even niets te doen en gewoon te blijven zitten.”

Geschreven door Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Serge Gielkens van HYPR: Hosting Your PR.

Lees ook de onderstaande artikelen van HYPR: Hosting Your PR

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via redactie@ispam.nl of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.