Hoe kunnen brancheverenigingen beter bijdragen in het werven van personeel?

  • Door
  • Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)
  • (PR-bureau:
  • HYPR: Hosting Your PR)
  • geplaatst op
  • 12 januari 2017 08:00 uur

In de ICT-sector is het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel soms behoorlijk lastig. Er heerst krapte en de aantrekkende economie versterkt dit probleem. Brancheverenigingen behartigen de belangen van de aangesloten leden. Het werven van goed personeel staat daarom wel op hun agenda, maar volgens Mark Karsch van MK Digital kan er meer gedaan worden. Vanuit zijn rol als recruiter vertelt hij zijn standpunt.

Volgens Karsch moeten bedrijven in hun arbeidsvoorwaarden blijven aansluiten bij wensen van werknemers. “De tijd van alleen maar keihard werken tegen een hoog salaris is voorbij. Tegenwoordig willen mensen bijvoorbeeld vier dagen in de week werken om tijd te hebben voor hun gezin. Hun zoontje naar school kunnen brengen telt zwaarder dan het loon.”

Hij vindt daarom dat brancheverenigingen hierop moeten inhaken. “Als ze aan het tekort van personeel bij hun leden willen werken, moeten ze veel meer een brug slaan naar werknemers. Brancheverenigingen zouden dit soort wensen moeten weten te vertalen naar goede secundaire arbeidsvoorwaarden bij hun leden.” Op de vraag of de brancheverenigingen dan als een soort CAO-onderhandelaar moeten fungeren, antwoordt hij dat dat zou niet slecht zou zijn. “Als voorbeeld noem ik het onderzoek door DHPA een aantal jaren geleden naar salarissen. Dat resultaat kan als basis dienen voor salarisschalen in de branche.”

Brancheverenigingen organiseren tal van evenementen waar mensen elkaar ontmoeten en ideeën uitwisselen. We vragen Karsch daarom welke rol evenementen hierin hebben. “Evenementen worden goed bezocht als ze interessant genoeg zijn. Brancheverenigingen moeten dus kritisch zijn op de content van hun evenementen. Traditioneel hebben ze nooit een probleem gekend om commerciële mensen naar een evenement te trekken. Het is voor hen echter verdomd moeilijk om engineers aan zich te binden. Ik denk dat veel engineers in Nederland vermoeid raken door altijd maar dezelfde verhalen van vendoren te krijgen.”

Hij vindt eveneens dat bedrijven mensen van HR naar dergelijke evenementen zouden moeten sturen. “Het gebeurt gewoon bijna niet en dat is jammer. Een HR-manager kijkt met hele andere ogen naar het bedrijf, de werknemers en de markt dan bijvoorbeeld de directie. Ook daar liggen nog kansen voor brancheverenigingen om de juiste content aan te bieden.”

Heel opmerkelijk zegt hij: “Eigenlijk moet het zo zijn dat naarmate de content beter wordt, het aantal recruiters terugloopt. Vraag en aanbod vinden elkaar dan zonder dat bemiddeling nodig is.” Daarmee lijkt hij zijn eigen ruiten in te gooien. Hij erkent dan ook dat voor recruiters evenementen eigenlijk het gras voor hun voeten wegmaaien. We vragen hem daarom hoe hij dan de relatie tussen recruiters en brancheverenigingen ziet. “Ik wil heel graag synergie. Ik heb me gespecialiseerd in de markt van hosters en datacenters. Met mij zijn er nog vele conculega’s op dit vlak actief. Als recruiter kunnen we brancheverenigingen adviseren en informeren over markttrends.”

De vraag is hoe brancheverenigingen tegen recruiters aankijken. Karsch heeft wel een vermoeden. “Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk toch als een soort noodzakelijk kwaad.” Hoe denkt hij dat brancheverenigingen en recruiters elkaar dan gaan vinden? “Lastige vraag. Brancheverenigingen doen er verstandig aan te definiëren wat ze van een goede recruiter verwachten. Ik denk met name dat ze moeite hebben met de soms erg hoge percentages die recruiters als commissie vragen. Ook met betrekking tot exclusiviteit mag de branchevereniging met een hard statement komen. Ik vind exclusiviteit een slechte zaak omdat het de diversiteit van de mensen die je als werkgever krijgt aangeboden, niet ten goede komt. Er zou daarom een gesprek op gang moeten komen tussen een aantal leden en recruiters.”

Geschreven door Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Serge Gielkens van HYPR: Hosting Your PR.

Lees ook de onderstaande artikelen van HYPR: Hosting Your PR

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.