Hoe is het om te werken bij BIT?

  • Door
  • Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)
  • (PR-bureau:
  • HYPR: Hosting Your PR)
  • geplaatst op
  • 8 september 2016 08:00 uur

Voor de rubriek ‘Hoe is het om te werken bij’ hebben we ditmaal een gesprek met Stefan Kooman. Hij is senior Linux- en Unix-engineer bij BIT. Dit bedrijf bezit drie datacenters in Ede en biedt zakelijke diensten aan op het gebied van colocatie, internet en managed hosting.
Het bedrijf
Stefan begint met ons te vertellen over het bedrijf BIT. “We hebben twee pijlers: datacenter- en netwerkdiensten. Bovenop deze diensten leveren we meerwaarde door support en onderhoud. Wij kunnen bijvoorbeeld het monitoren of verzorgen van back-ups van een systeem uit handen van de klant nemen.”
BIT richt zich op de zakelijke klant en met name op de wat grotere bedrijven binnen het MKB. “We zitten in het segment waar kwaliteit zwaarder telt dan prijs”, zegt hij. “We zijn weliswaar een relatief klein datacenter, maar we hebben wel alles in eigen beheer, zowel de gebouwen met infrastructuur als het netwerk. Daardoor kunnen we goede kwaliteit met garantie van A tot Z leveren. Bovendien zijn de communicatielijntjes kort. We zitten allemaal op dezelfde vloer en iedereen kent elkaar. Bij storingen of klantvragen is het handig dat je direct met elkaar kunt overleggen.”
Stefan vertelt verder dat de techniek aan de basis staat van de dienstverlening. “We zijn technisch gedreven en onze producten en diensten komen vanuit de techniek. Het is zeg maar een bottom-up benadering. Daardoor heb je als techneut ook invloed op het bedrijf. Als je duidelijk maakt dat iets nuttig is voor een klant, dan gaan we het ontwikkelen en verkopen. Dat eigen initiatief wordt absoluut gewaardeerd. Als je iets zelf bedenkt, is er geen beter compliment dan dat de klant het in de praktijk gebruikt.”
De werkvloer
Bij BIT werken ongeveer 35 mensen met een leeftijd van rond de 30 jaar. Techniek is de bindende factor volgens Stefan. “We hebben allemaal een technische interesse en willen graag weten hoe dingen werken. Door de persoonlijke interesse in IT hebben we ons daarin vaak zelf ontwikkeld en doen we het werk echt met plezier.”
Verder merkt hij op dat BIT als één team functioneert: “Als er een calamiteit is, een koel- of stroomstoring bijvoorbeeld, dan komt iedereen online op IRC. Het maakt niet uit of dit ’s nachts of in het weekend gebeurt. We helpen allemaal mee: sales, customer care, engineers en zelfs de CTO. Dat geeft aan hoe erg betrokken we met zijn allen zijn.”
Volgens Stefan dragen de heldere richtlijnen van BIT hieraan sterk bij. “Het hele bedrijf werkt volgens één duidelijke lijn: dit is wat we doen en dit is hoe we het doen. Dat is nodig omdat we volgens een ISO 27001 en NEN 7510 certificering werken. De neuzen wijzen in dezelfde richting en het bedrijf staat achter je. Dat vind ik belangrijk. As je volgens de richtlijnen werkt, weet je dat het management en de directie je steunen.”
Bij BIT is de sfeer informeel en zijn de lijnen kort. Er is volgens hem sprake van een BIT-cultuur. “We zijn eigenwijs. Het is een bepaald soort mens dat hier heel goed gedijt. Niet iedereen zou zich hier op zijn plek voelen, maar techneuten vinden de BIT-cultuur een fijne wereld.”
Kandidaat
BIT zoekt momenteel een Linux-engineer. Stefan zegt dat kandidaten sterk moeten zijn op zowel detail- als hoofdniveau om problemen op te lossen. “We zijn een relatief klein team en we doen heel veel. Niet alleen voor klanten maar ook voor onze eigen interne systemen. We zoeken daarom iemand die problemen goed kan analyseren en oplossen. Toch moet je ook het grote overzicht bewaren omdat jouw werk op hele andere systemen invloed kan hebben.”
Niet minder belangrijk is je ‘mindset’, aldus Stefan. “Je moet openstaan om te leren en te verbeteren. Daarom is het belangrijk dat je kritisch naar jezelf bent en met kritiek kunt omgaan. We hebben iemand nodig die van aanpakken houdt en de verantwoordelijkheid durft te nemen. We zien graag dat je zelfverzekerd overkomt en sterk in je schoenen staat.”
Tot slot
Aan het eind van het interview wil Stefan nog het volgende aan sollicitanten meegeven. “Je hoeft je niet anders voor te doen dan wie je bent. We houden van echt en puur, recht voor zijn raap zonder tussenlagen. Ik vind het belangrijk dat je kunt uitleggen waarom je iets doet. Dat geldt ook voor hobby’s. We willen horen hoe je dingen hebt aangepakt en opgelost. Bij BIT nemen we je namelijk ook niet aan het handje.”

Geschreven door Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Serge Gielkens van HYPR: Hosting Your PR.

Lees ook de onderstaande artikelen van HYPR: Hosting Your PR

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via redactie@ispam.nl of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

ISPam.nl Job board

Nog geen reacties

Deel uw reactie met andere ISPam.nl lezers

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

GDPR: de finale klap voor kleine hosters?
Mario: "Data komt op straat te liggen na een DDOS-je" :P

16 hosting en datacenter tweets: Nieuwe routers, sportief 2017, upcoming events, taart en 20 jarig bestaan
Sambal: @ispam Just curious hoe "monitoren" jullie nieuws? Komt dat vanuit ispgids oid?

Hosters en prijzen exclusief btw: anno 2017 moet dat afgelopen zijn
Ronald: Goed dat de nadruk ligt op hosters die óók (of vooral) aan particulieren leveren. Dat maakt gelij...

Nog geen patch voor extreem kritisch lek in PHPmailer
Marin: Volgens mij stuurt patchman niet zomaar mails naar je klanten.. Ligt echt aan je eigen beleid.