Het verhaal achter het hostingbedrijf: Serveo

  • Door
  • Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)
  • (PR-bureau:
  • HYPR: Hosting Your PR)
  • geplaatst op
  • 15 augustus 2016 08:00 uur

Voor dit artikel hebben we een gesprek met Milan Schinkel. Hij is eigenaar van Serveo dat hij in 2006 heeft opgericht. Serveo biedt diensten aan op het gebied van de cloud, dedicated servers en colocatie. Ook shared webhosting en managed hosting vallen binnen haar pakket. Deze diensten levert ze met name aan de zakelijke markt maar ook particulieren zijn welkom. Inmiddels is het aantal klanten boven de 3000 gestegen. In dit interview vertelt Schinkel over de achtergrond van zijn bedrijf.

Communicatie

Als eerste vragen we Schinkel hoe Serveo onderscheid maakt in de benadering van de verschillende klantgroepen. “Ons klantenbestand is divers. Dat varieert van particulieren en kleine zelfstandigen tot grote instellingen zoals universiteiten. Daardoor is er ook een groot verschil in contact met de klant. Enerzijds zorgen we voor aangepaste pakketvormen. Zo bieden we naast standaard diensten ook een aanvulling met een SLA-service. Daarnaast is de communicatie belangrijk. Die is met een particulier totaal anders dan met iemand van een ICT-afdeling. Je moet zorgen dat je op dezelfde golflengte zit.”

Waarin dat verschil in communicatie dan zit, legt Schinkel vervolgens uit. “Enterprise klanten hebben de inkoop veelal vaststaan met eigen voorwaarden. Daar gaat het hoofdzakelijk over contractuele aspecten om tot overeenstemming te komen. Je kunt er een goede persoonlijk binding mee hebben, maar het gaat voornamelijk om het contract. De minder grote klanten zien zaken graag snel geregeld. Bij hen proberen we goed te achterhalen wat er precies op de achtergrond speelt. Consumenten nemen vaak contact op als ze een vraag hebben. Die zijn vaak minder dwingend door een lagere urgentie dan bijvoorbeeld een webshop. Ongeacht de doelgroep behandelen we onze klanten bij de uitvoering van de diensten gelijk en staat ze bij ons op nummer 1.”

Schinkel vertelt verder dat ze overwegend positieve ervaringen krijgen maar dat negatieve feedback niet altijd te voorkomen is. Hij zegt daarover: “Als het gevoel bij de klant onverhoopt niet goed is, moet je dat wel positief kunnen maken. Kritisch opbouwende feedback is ook welkom omdat je daar het meeste van leert. Je moet het uitzoeken zodat herhaling voorkomen wordt. Soms heeft een klant een bepaalde perceptie die niet overeenkomt met hoe wij de dienstverlening aanbieden. Het is belangrijk dat je dat uitlegt en zoveel mogelijk probeert probleem oplossend te werken.”

Groei

Het aantal klanten groeit gestaag en momenteel zijn dat er ruim 3000. “Die groei bereiken we ook door overnames,” vertelt Schinkel. “We willen overnames wel beperken omdat het proces eromheen en het stroomlijnen van de communicatie naar de klanten toe investeringen kost. Daar gaan zo’n zes maanden overheen. Ondanks de uitgebreide communicatie weten klanten soms toch niet dat ze overgenomen zijn. Die hebben daar vragen over.”

Verder zegt Schinkel dat Serveo door overnames niet simpelweg een toename in aantal klanten beoogt. “Overnames hebben bij ons ook te maken met spreiding. De hoofdmoot van onze afgenomen producten was tot nu toe servers en cloud-diensten. Met de overnames van het afgelopen jaar wilden we het aantal kleinere shared hosting klanten en reseller hosting klanten in onze portefeuille vergroten. Het is dus ook uitbreiding in een bepaald segment van ons dienstenpakket.”

Op de vraag of Serveo het nog aankan met het huidige team zegt Schinkel dat versterking nodig is. “We zijn met een enthousiast team. De support doe ik voornamelijk zelf. Op technisch vlak hebben we iemand die het onderhoud uitvoert voor de SLA-omgeving. Gezien de groei is het mogelijk dat er in de komende periode mensen bijkomen.”

Volgens Schinkel is het niet lastig om technisch personeel te vinden. “Technische medewerkers kun je overal vinden maar het gaat ook om de persoonlijke kwaliteiten. Die moeten overeenkomen met het bedrijf. ICT’ers moeten niet alleen achter het toetsenbord zitten maar ook goed kunnen communiceren met onze klanten. Ze zijn het gezicht van ons bedrijf.”

Overigens werkt Serveo ook met partners voor haar bedrijfsvoering. “Op locatie in de datacenters hebben we het meeste uitbesteed. Dat is een bewuste keuze. Specialistische kennis kun je niet in huis halen met de omzet die wij hebben. Dan is het zaak dat je dat uitbesteedt. Voorheen werkten we met ZZP’ers om de systemen te onderhouden. Tegenwoordig wordt dat voornamelijk gedaan door vaste partners van ons. Met name hun support, responstijden en deskundigheid vinden we beter.” Serveo werkt onder meer samen met Serverius en voor de netwerkomgeving met Fusix Networks.

Techniek

Begin dit jaar heeft Serveo een forse investering gedaan. Schinkel: “Tot begin dit jaar hadden we een Nexenta omgeving voor de storage. Daar zagen we stabiliteitsproblemen en toen hebben we een drastische keuze gemaakt. We zijn overgestapt op een nieuwe omgeving op basis van een mix van enterprise-grade flash drives en consumer-grade hard disks. Dat is stabiel en behaalt snelheden die vergelijkbaar zijn met een all-flash omgeving.” Volgens Schinkel is de migratie vlekkeloos verlopen.

Het betreft hier StorPool hetgeen een partner van Serveo heeft ingericht. StorPool is een oplossing voor software-defined storage dat op basis van commodity servers een gedistribueerd storageplatform creëert. Serveo heeft wel voor high-end SSD’s van Micron gekozen vanwege de uitstekende levensduur.

Voor de virtuele machines van het cloud-platform wordt software van OnApp ingezet. Serveo gebruikt als hypervisor KVM van Linux. Schinkel vertelt dat zij voor OnApp zelf een uitbreiding geschreven hebben. “In de cloudomgeving doen we loadbalancing maar we sluiten ook servers af die niet nodig zijn. Ons script houdt de load van hypervisors in de gaten. Op basis daarvan verplaatst die indien nodig VM’s of schakelt ze desnoods uit. Dat gebeurt geheel automatisch.”

Hij benadrukt dat deze uitbreiding voor OnApp mede vanuit oogpunt van duurzaamheid is ontwikkeld. “Wij hebben vanaf het begin al gestreefd naar duurzame dienstverlening. Hoewel dit inmiddels wat minder onderscheidend is geworden doordat met name de markt hierin is meegegaan, blijft duurzaamheid nog steeds een belangrijk aandachtspunt binnen ons bedrijf. Datacenters waar wij onze server racks plaatsen, moeten groen zijn. Bovendien gebruiken we low-voltage processoren omdat die energiezuiniger zijn.”

Tot slot

Aan het eind van het interview vertelt Schinkel iets over de toekomstplannen. “Er zijn ideeën om onze activiteiten ook naar het buitenland uit te breiden. We willen de cloud-diensten namelijk verder uitrollen binnen Europa en zoeken naar meerdere locaties, zodat onze klanten zelf kunnen bepalen waar hun applicaties of gegevens staan. Aansturing zal vanuit Nederland plaatsvinden, maar we gaan wel op zoek naar lokale partners. De plannen zijn om volgend jaar met de uitrol te starten.”

Schinkel besluit met een principiële stellingname. “We hebben altijd geïnvesteerd zonder financieringen. We doen alles uit eigen middelen en dat is bewust. We willen de groei namelijk zo natuurlijk mogelijk laten verlopen. We willen ook de continuïteit waarborgen en niet de dupe worden van externe investeerders. De groei gaat misschien langzamer maar je blijft wel baas in eigen toko.”

Geschreven door Serge Gielkens (HYPR: Hosting Your PR)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Serge Gielkens van HYPR: Hosting Your PR.

Lees ook de onderstaande artikelen van HYPR: Hosting Your PR

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.